Կիրակի, 1 Հոկտեմբերի, 2023
Matyan.am

Այսպէս է ասում Տէրը.
«Քո գործերը յանձնի՛ր Տիրոջ ձեռքը, եւ քո մտադրութիւնները պիտի կատարուեն:
Ինչպիսի մեծութեան էլ հասնես, դու քեզ խոնա՛րհ պահիր եւ դու շնորհ կգտնես
Տիրոջ առջեւ» (Առակներ 16:3)

  • Լրահոս
  • Հարցազրույցներ
  • Հոգևոր
    • Վարք սրբոց
    • Եկեղեցին հայկական
    • Աղոթարան
    • Աստվածաբանություն
    • Ոչ միայն հացիվ
  • Գրականություն
    • Գրական անկյուն
    • Խոսք մեծաց
    • Նամականի
    • Հեքիաթներ
  • Հայք
    • Մեր Ազգը
    • Մեր արվեստը
    • Հայացք անցյալին
    • Կարևոր խոսք
    • Գանձեր
  • Մեդիադարան
    • Տեսադարան
    • Հեռուստաթատրոն
    • Կինոպահոց
No Result
View All Result
  • Լրահոս
  • Հարցազրույցներ
  • Հոգևոր
    • Վարք սրբոց
    • Եկեղեցին հայկական
    • Աղոթարան
    • Աստվածաբանություն
    • Ոչ միայն հացիվ
  • Գրականություն
    • Գրական անկյուն
    • Խոսք մեծաց
    • Նամականի
    • Հեքիաթներ
  • Հայք
    • Մեր Ազգը
    • Մեր արվեստը
    • Հայացք անցյալին
    • Կարևոր խոսք
    • Գանձեր
  • Մեդիադարան
    • Տեսադարան
    • Հեռուստաթատրոն
    • Կինոպահոց
No Result
View All Result
Matyan.am
No Result
View All Result
Մատյան Հայացք անցյալին

Մեսրոպ Մաշտոցի կրոնաքաղաքական հայեցակարգը և Թարգմանչաց շարժման սկզբնավորումը

18 Մայիսի, 2022
Հայացք անցյալին
Մեսրոպ Մաշտոցի կրոնաքաղաքական հայեցակարգը և Թարգմանչաց շարժման սկզբնավորումը
0
Կիսումներ
44
Դիտումներ
Share on FacebookShare on Twitter

Գրերի գյուտից հետո Մեսրոպ Մաշտոցն ամբողջությամբ նվիրվեց հայկական գիտական-մշակութային կյանքի զարգացմանը: Նա իր համախոհների հետ միասին դպրոցներ հիմնեց ողջ Հայաստանով մեկ` նպատակ ունենալով գիտությամբ և ազգային գաղափարախոսությամբ զինել երիտասարդ այն սերնդին, որը պետք է պայքարեր պարսկական կրոնագաղափարական նվաճողական քաղաքականության դեմ: Կազմակերպչական և ուսուցչական հարցերից զատ, Մաշտոցը զբաղվում է նաև հայկական թարգմանչական և ինքնուրույն գրականություն ձևավորելու հարցերով:

Մենք համամիտ ենք գերմանացի հայագետ Պ. Ֆետտերի, Մ. Աբեղյանի, Հ. Բարսեղ Սարգսյանի, Ս. Արևշատյանի, Կ. Միրումյանի և այլոց այն կարծիքին, համաձայն որի Մեսրոպ Մաշտոցի գրչին են պատկանում Գրիգոր Լուսավորչի անունով ավանդված «Հաճախապատում ճառերը» և Ագաթանգեղոսի «Պատմության» մեջ ընդգրկված «Ս. Գրիգորի վարդապետությունը»: Այդ գործերում արտահայտված են Մեսրոպ Մաշտոցի կրոնափիլիսոփայական և գաղափարաքաղաքական ըմբռնումները, որոնք լիովին համահունչ են իր ժամանակաշրջանում Հայաստանին նետված արտաքին և ներքին մարտահրավերների բովանդակությանը:

Քննարկվող համատեքստում «Հաճախապատում ճառերը» և «Ս. Գրիգորի վարդապետությունը» բավական մեծ հետաքրքրություն են ներկայացնում ոչ միայն այն պատճառով, որ հեղինակվել են Մաշտոցի կողմից, այլև, որովհետև հանդիսանում են Հին Հայաստանի քրիստոնեական փիլիսոփայության և հայրաբանության ամենավաղ և ուղղորդող հուշարձաններ: Դրանից զատ, դրանցում պարունակվող աստվածաբանական և կրոնափիլիսոփայական գաղափարների մեկնաբանությունն ազգային շահերի և քաղաքականության տեսակետից բերում են բավական հետաքրքիր եզրահանգումների, որոնք դարձյալ կապված են V դարի քաղաքական իրավիճակի հետ:

Մեսրոպ Մաշտոցն ու նրա համախոհները քրիստոնեությանն ազգային արժեքներ հաղորդելու նպատակ էին դրել իրենց առջև: Այդ հրամայականով էլ Մաշտոցի հեղինակած վերոնշյալ երկու աշխատությունները ջատագովական բնույթի են և նպատակ են հետապնդում հայ հասարակության մեջ ամեն կերպ ամրապնդել քրիստոնեական կրոնի հիմքերը: Իսկ դրա համար անհրաժեշտ էր, որպեսզի ժողովուդը մոտիկից ծանոթանար քրիստոնեության վարդապետությանը: Հենց այդ խնդրի լուծմանն էլ ձեռնամուխ է լինում Մեսրոպ Մաշտոցը:

Ըստ Մաշտոցի, Աստված ոչնչով չսահմանափակված, ոչ մի բանի կամ ուժի կողմից չստեղծված գերագույն էություն է, «միակ ինքնակա էություն, որի ինքնությունը պայմանավորված է իր սեփական գոյությամբ: Նա անծին իսկություն է, անսկիզբ էություն, անսահման մշտնջենավորություն, անփոփոխ ճշմարտություն» (1): Բոլոր գոյերն արարված են Աստծո կողմից: Նա է աշխարհի և նրա մեջ գտնվող բոլոր կենդանի և անկենդան մարմինների արարիչը: Նրա ստեղծագործ ուժը անսկիզբ է և անվերջ, նա գտնվում է մշտական ստեղծագործության մեջ և այդ ստեղծագործ էությունը հավերժ է ու անսպառ, որովհետև նրա աղբյուրը` Աստված, «չի նորանում, որովհետև չի հնանում, և չի լրացվում, որովհետև չի պակասում, որովհետև ինքը մնում է նույնը իր լիության և անվերջության մեջ, և այդ անվերջ ու անսահման, անհասանելի ու կատարյալ բարերարության մեջ չկա դրսից եկած որևէ եկամուտ կամ հավելյալ բան» (2):

Քանի որ բոլոր գոյերն Աստծու արարածներն են և ունեն սկիզբ, հետևաբար ունեն նաև վերջ, այսինքն` անցողիկ են, ենթակա ոչնչացման կամ փոփոխության: Ընդսմին պաշտամունքի արժանի է ոչ թե անցողիկը, այլ հավերժը, ոչ թե արարվածը, այլ Արարիչը: Մինչդեռ հեթանոսներն «աստվածացնում են բոլոր իրերը` շնչավոր և անշունչ» (3): Այս ճանապարհով Մաշտոցը միաժամանակ քրիստոնեական միաստվածությունը /մոնիզմ/ հակադրում է զրադաշտական դուալիզմին: Սակայն հայ հասարակության մեջ կարող էին հարցեր առաջանալ կապված քրիստոնեական երրորդության (տրինիտարիզմի) վարդապետության հետ: Ուստի Մաշտոցը հանդես է գալիս աստվածային էության միասնականության պաշտպանության դիրքերից: Նա համոզված կերպով պնդում է, որ Հայր-Աստված, Որդի-Աստված և Սուրբ-Հոգի Աստված տարբեր էություններ չեն, որովհետև միասնական է նրանց գոյությունը: Տարբեր են միայն նրանց անձերը (դեմքերը): Այդ դրույթը ապացուցելու միտումով Մաշտոցը բերում է բնական տարրերի օրինակը. «Եղե՞լ է երբևէ արեգակն առանց իր լույսի և ջերմության, կամ եղե՞լ է երբևէ հուրն առանց իր լույսի կամ տապի. կամ եղե՞լ է երբևէ [ջրի] աղբյուրն առանց իր բխման և խոնավության. կամ եղե՞լ է երբևէ հոգին առանց խոսքի և առանց մտքի: Այսպես չի եղել [երբևէ] Հայրը առանց իր Որդու և Սուրբ Հոգու» (4):

Աստվածային Երրոդության բոլոր դեմքերն ունեն միևնույն բնությունը, զորությունը և հատկությունները, պնդում է Մաշտոցը և հիմնավորում երեք դեմքով, երեք անով հանդես եկող միակ Աստծո գաղափարը: Այդ հիմնավորումը նա կատարում է դարձյալ արեգակի, հրի ու ջրի օրինակով. «Ինչպես մի է արևը և նրա լույսն ու ջերմությունը, և մեկ արև է ասվում և երբեք` արևներ. և ինչպես կրակը, [նրա] լույսը և տապը մեկ կրակ են ասվում և երբեք` կրակներ. և ինչպես աղբյուրը, գետը և ջուրը մի ջուր են ասվում և երբեք` ջրեր. և ինչպես հոգին, միտքը և խոսքը մեկ հոգի են ասվում և երբեք` հոգիներ, իսկ հոգի է կոչվում կենդանությունը, միտք է կոչվում գիտակցությունը, խոսք է կոչվում բանավորությունը` միասնական հոգու, այդպես և Հայրը անծին իսկությամբ, անսկիզբ էությամբ Հայր է մշտական Որդու համար, որը նրա հետ է, և Հոգու համար, որը [նույնպես] նրա հետ է» (5):

Այսպիսով ակնհայտ է դառնում, որ Մեսրոպ Մաշտոցն ամեն կերպ, այդ թվում նաև` տրամաբանորեն, փորձել է հիմնավորել քրիստոնեական վարդապետության ճշմարտացիությունը: V դարում քրիստոնեության նման ջատագովությունն առավել մեծ անհրաժեշտություն էր դարձել, եթե հաշվի առնենք Պարսկաստանի հետզհետե ուժգնացող կրոնագաղափարական նվաճողական քաղաքականությունը: «Իր փիլիսոփայական դատողությունները Մաշտոցը նպատակադիր ձևով է կառուցում` նկատի ունենալով որոշակի թշնամական գաղափարախոսություն, որին հարկավոր էր հակադրել քրիստոնեության ելակետային դրույթները: Պատահական չէ, որ նա բազմիցս հաստատում է մոնիստական փիլիսոփայության դրույթը` ընդդեմ դուալիզմի, ընդդեմ հեթանոսության պարսկական տարատեսակի» (6):

Ազգային-քաղաքական շահերի տեսակետից հետաքրքիր է նաև կամքի ազատության մասին Մաշտոցի պաշտպանած տեսության քննությունը: Ըստ նրա, չարը` որպես այդպիսին էութենական (սուբստանցիոնալ) կեցություն չունի: Այս ճանապարհով նա դարձյալ հակադրվում է պարսից մազդեական (զրդաշտական) դուալիստական կրոնին, որն ընդունում էր աշխարհի բարի (Որմիզդ կամ Ահուրամազդ) և չար (Ահրիման) արարիչ աստվածներին: Մազդեականությունն, այդպիսով, չարի գոյությունը համարում է բնական և օբյեկտիվ: Այդ իսկ պատճառով էլ «դասելով պարսիկներին «խուժադուժ ազգերի» շարքը, «որոնք [իսկական] կրոն չունեն», Մաշտոցն արծարծում է աշխարհում չարի ծագման վերաբերյալ քրիստոնեական տեսակետը» (7):

Եթե «բոլոր արարածները բարերարի կողմից բարի են ստեղծվել» և «ոչ ոք բնությամբ չար չի ստեղծվել», ապա չարը չի կարող աստվածային ծագում ունենալ: Որոնելով աշխարհում չարի գոյության պատճառը` Մաշտոցը հանգում է այն եզրակացության, որ չարի աղբյուրը մարդկանց տրված ազատ կամքի ոչ խելացի կերպով օգտագործումն է: Ստեղծելով մարդուն իր պատկերով ու նմանությամբ` Աստված նրան «թողեց իր անձնիշխան կամքին, որպեսզի իր անձնական ազատ կամքով ի վիճակի լինի բարի գործերի փոխարեն արժանանալ բարերար Տիրոջ և Արարչի շնորհին» (8): Ի տարբերություն մարդու, տիեզերքն ու նրա մեջ գտնվող բոլոր իրերը, այդ թվում նաև աշխարհը, կենդանությունը, բուսականությունն և այլն, առաջնորդվում են Աստծո նախախնամությամբ: «Երկինքն ու երկիրը, արեգակն ու լուսինը և աստղերի բազմությունը, ծովերը, գետերը, գազանն ու անասունը, սողունն ու թռչունը, լողական ձկները, եղածները և լինելիքները` ամեն մեկը իր կարգով և յուրաքանչյուրը ենթարկվեցին հրամաններին: Բայց միայն մարդու կամքն է, որ անձնիշխան է թողնված, անելու ինչ կամենա» (9): Սակայն արդեն առաջին մարդը չարաշահեց ազատ գործելու իր իրավունքը և ճաշակելով արգելված պտուղը` մեղք գործեց:

Քանի որ չարն աստվածային ծագում չունի, ապա նրա պատճառը մարդկանց գործերն են: Այս գաղափարը չափազանց կարևոր նշանակություն ունի պարսկական կրոնագաղափարական նվաճողականության դեմ պայքար կազմակերպելու գործում: Բանը նրանում է, որ եթե հայ ժողովուրդը չարի գոյությունն ընկալեր զրադաշտականության մեկնաբանությամբ, ապա նրա դեմ անհնարին կլիներ պայքարել, քանի որ այդ պարագայում չարին կվերագրվեր աստվածային ծագում: Հիմնավորելով, որ չարը սուբստանցիոնալ կեցություն չէ, Մաշտոցը նաև ապացուցում է, որ չարի դեմ ոչ միայն կարելի է, այլև անհրաժեշտ է պայքարել:

Այդ ամենն էլ թույլ են տալիս փաստել, որ «Մարդու կամքի ազատության, անձնիշխանության մասին Մաշտոցի հայեցակարգը լուծում է երկու կարևոր խնդիր`
1) Կրոնափիլիսոփայական` հիմնավորելով քրիստոնեական միաստվածության (մոնիզմի գաղափարը` ի հակադրություն մազդեականության դուալիզմի).
2) Գաղափարաքաղաքական` հասարակական բոլոր չարագործությունների և արհավիրքների համար պատասխանատվությունը դնելով մարդկանց վրա, նա հնարավոր և անհրաժեշտ է համարում պայքարել դրանց դեմ» (10):

Այդ ամենից զատ, գրելով չարի և բարու մասին, Մաշտոցը դարձյալ հիմնավորում է պարսկական քաղաքական և գաղափարակրոնական նվաճողականության դեմ պայքարելու անհրաժեշտությունը: Նա բարձրացնում է բարին ու չարն իրարից տարբերակելու, զանազանելու պահանջը: Եվ իսկապես, ո՞րն է բարին և չարը տարբերակելու, գնահատելու չափանիշը: Այս հարցին Մաշտոցը տալիս է հետևյալ պատասխանը. այն, ինչ չի հակասում Աստծո կամքին, չի հակադրվում նրան և ուղղված չէ նրա դեմ, տանում է դեպի բարին: Իսկ այն ամենը, ինչը հակադրվում է վերոնշյալներին և բխում է հպարտությունից տանում է դեպի չարը: Հռչակելով բարու և չարի սահմանման այդ տեսակետը` Մաշտոցը փաստորեն քրիստոնեությունը (բարին) հակադրում է զրադաշտականությանը (չարին)` ևս մեկ անգամ ապացուցելով մազդեականության դեմ պայքարի անհրաժեշտությունը:

Վերոնշյալ գաղափարաքաղաքական համատեքստում Մեսրոպ Մաշտոցն անդրադառնում է նաև պետության, իշխանության, իրավունքի և հասարակական կառուցվածքի որոշ հիմնախնդիրների: Հետևելով հասարակության մասին անտիկ օրգանիստական տեսությանը և այն համադրելով քրիստոնեական ուսմունքի հետ` նա հասարակությունը համեմատում է մարդու մարմնի կառուցվածքի հետ. «մարմնի անդամները կազմում են մի մարմին` պատշաճորեն միավորված, սակայն նրանցից յուրաքանչյուրը առանձին ներգործություն ունի…, այսպես էլ [յուրաքանչյուր] ժողովուրդ Աստծո սիրով կապված և միավորված է Աստծո կամքի մեջ» (11): Ուստի բոլոր ժողովուրդները հավասար են Աստծո առջև և օժտված են ինքնակա գոյությամբ: Իսկ դա նշանակում է, որ մեկ ժողովուրդի իշխանությունը այլ ժողովրդի վրա չի համապատասխանում բնական գերագույն օրենքներին: Ինչպես, որ մարդու գլուխը ստեղծվել է մարմնի բոլոր անդամների, հոգևոր ու ֆիզիկական գործունեությունը ղեկավարելու համար, այնպես էլ Աստված կարգել է թագավորներ, իշխաններ և դատավորներ` հասարակական հարաբերությունները կարգավորելու, հասարակությունը կառավարելու և խաղաղություն հաստատելու համար: Որպեսզի «ամբարիշտներին, շնացածներին, գողերին, կախարդներին և բոլոր անօրեն մարդկանց զանզան տանջանքներով և մահվամբ սարսափ առաջացնեն, որ բոլոր չարագործները վախի զգացումից ելնելով խուսափեն չարից» (12):

Դրանից հետևում է, որ Մաշտոցի հայեցակարգում պետական իշխանության կարևորագույն գործառույթներից մեկը համարվում է օրինազանցներին պատժելը: Սակայն նա նշում է, որ քրիստոնեական երկրներն այդ գործընթացում պետք է առաջնորդվեն աստվածատուր օրենքներով: Իսկ հեթանոսները, որոնք չեն ճանաչում ճշմարիտ Աստծուն, առաջնորդվում են բռնության օրենքներով. «Պարսիկները և այլ բարբարոսական ժողովուրդներ, որոնք չգիտեն [աստվածային] օրենքը գործում են բռնության օրենքով»: Խոսելով դատավորների մասին, Մաշտոցը նշում է, որ նրանք «ոմանց բանտով և երկաթե կապանքներով և զանազան տանջանքներով տանջում և մահվան են հասցնում, որպեսզի մյուսներին երկյուղեն և խուսափեն անխնա անօրեննություններից: Իսկ նրանք, ովքեր խրատվում են [պատժի հետևանքով] և վերադառնում թագավորի կարգերին և օրենքներին, և իրենց անձերը հպատակության են դնում, այդպիսիններին շնորհվում է ազատության փառք, պատիվ և պարգև» (13):

Այդ ամենից աներկբա հետևում է, որ Մեսրոպ Մաշտոցի քաղաքական հայացքների հիմքում ընկած են ազգային շահերը: Հանդիսանալով ազգային-ազատագրական պայքարի գաղափարախոսներից մեկը` Մաշտոցն իր գործունեությամբ մեծապես նպաստեց Հայ եկեղեցու ազգայնացմանը և այն բանին, որպեսզի ազգային-ազատագրական շարժումը առաջնորդելու համար եկեղեցին ձեռք բերի գաղափարական հզոր հիմքեր: Ի դեմս հայ եկեղեցու, Մեսրոպ Մաշտոցը տեսնում էր այն կառույցը, որը պետք է միավորեր ազգի բոլոր խավերը և ճանապարհ հարթեր հայակական անկախ պետականության վերականգնման համար:

Միևնույն ժամանակ, Մաշտոցը գտնում էր, որ հայկական թուլացած պետականության ներկայացուցիչները նույնպես պետք է ամեն կերպ աջակցեն եկեղեցուն` իր առջև դրված խնդիրները լուծելու համար: Այսպես օրինակ, ակնարկելով Արտաշես Չորրորդ (422-428 թթ.) Արշակունու գործունեությունը, որը ակնհայտորեն շեղվել էր Վռամշապուհի և նրա համախոհների կողմից նախանշված գաղափարաքաղաքական ճանապարհից, Մեսրոպ Մաշտոցը գրում է, որ եթե Արշակունիները «չզգաստանան և չդառնան դեպի բարին, ապա կարժանանան Աստծու ավելի մեծ պատուհասի… և նրանք իրենց մեղքերի համար կպատժվեն արդարացի կերպով» (14):

Մեսրոպ Մաշտոցի կրոնափիլիսոփայական գաղափարները հետագայում խորացվել են նրա հավատարիմ աշակերտի` Եզնիկ Կողբացու կողմից: V դարի այս երկու խոշորագույն փիլիսոփա-աստվածաբանները, հետամուտ լինելով ազգային-քաղաքական շահերին, լիովին մերկացրեցին պարսից մազդեականության (զրադաշտության) կրոնափիլիսոփայական հիմքերը և հավատքային ու փիլիսոփայական մակարդակով հիմնավորեցին քրիստոնեության գերակայությունն այդ կրոնի հանդեպ: Ազգային-ազատագրական պայքարի պատրաստվող հայ ժողովրդի համար այդ ամենն ուներ չափազանց կարևոր նշանակություն, որովհետև քաղաքական և ռազմական դաշտերից զատ պարսիկների հետ հակամարտությունն զատ ընթանում էր նաև կրոնագաղափարական դաշտում:

Հրանտ ՄԵԼԻՔ-ՇԱՀՆԱԶԱՐՅԱՆ

Հղումներ
_________________

(1)  Յաճախապատում ճառք Սրբոյ Հօրն մերոյ երանելւոյն Գրիգորի Լուսաւորչի, աշխատասիրությամբ Տ. Տեր-Միքելեանի, Էջմիածին, 1894, էջ 1:
(2) Նույն տեղում։
(3) Նույն տեղում, էջ 31։
(4) Նույն տեղում, էջ 4։
(5) Նույն տեղում, էջ 3։
(6)  Ս. Արևշատյան, Կ. Միրումյան, Հայոց փիլիսոփայության պատմություն. հին շրջան և վաղ միջնադար, Երևան, «Լուսաբաց» հրատ., 2007, էջ 97:
(7) Նույն տեղում, էջ 101։
(8)  Ագաթանգեղոս, Պատմություն հայոց, (քնն. բնագիրը Գ Տեր-Մկրտչյանի և Ս. Կանայանցի: Աշխարհաբար թարգմ. և ծանոթ. Ա. Տեր-Ղևոնդյանի), Երևան, ԵՊՀ հրատ., 1983, էջ 149:
(9) Նույն տեղում, էջ 153։
(10)  Կ. Միրումյան, Հայ քաղաքական մտքի պատմությունից, Երևան, «Լինգվա» հրատ, 2002, էջ 94:
(11) Յաճախապատում ճառք Սրբոյ Հօրն մերոյ երանելւոյն Գրիգորի Լուսաւորչի, էջ 242:
(12) Նույն տեղում, էջ 106։
(13) Նույն տեղում, էջ 90։
(14) Նույն տեղում, էջ 238։

Նախորդ

3555 զույգ աչքեր մեզ էին նայում

Հաջորդ

Սուրբ Խաչի երևման տոն. Երուսաղեմի Կյուրեղ հայրապետի նամակը Բյուզանդիայի Կոստանդին Բ կայսրին

Հաջորդ
Աստվածաշունչը

Սուրբ Խաչի երևման տոն. Երուսաղեմի Կյուրեղ հայրապետի նամակը Բյուզանդիայի Կոստանդին Բ կայսրին

Matyan.am

© 2021 Մատյան.հայ
by Vavati Group.

Կայքի նավիգացիա

  • Մեր մասին
  • Հետադարձ կապ

Հետևեք մեզ

No Result
View All Result
  • Լրահոս
  • Հարցազրույցներ
  • Հոգևոր
    • Վարք սրբոց
    • Եկեղեցին հայկական
    • Աղոթարան
    • Աստվածաբանություն
    • Ոչ միայն հացիվ
  • Գրականություն
    • Գրական անկյուն
    • Խոսք մեծաց
    • Նամականի
    • Հեքիաթներ
  • Հայք
    • Մեր Ազգը
    • Մեր արվեստը
    • Հայացք անցյալին
    • Կարևոր խոսք
    • Գանձեր
  • Մեդիադարան
    • Տեսադարան
    • Հեռուստաթատրոն
    • Կինոպահոց

© 2021 Մատյան.հայ
by Vavati Group.